Internetové hrdinstvo, kritika a hejt (1/10)
Pieseň „Cizí zeď„ od Oneman show predstavovať zrejme nemusím. Táto pieseň však vznikla cielene a má poslúžiť na dobrú vec. Na akú? Poďte si to prečítať až do konca, pretože pointa článku je obsiahnutá v závere.
Kazma vs. Leoš Mareš
Kazma Kazmitch, vlastným menom Kamil Bartošek, je internetový influencer a producent, ktorý do svojej kampane 1/10 zapojil Leoša Mareša.
Kauza Kazma vs. Leoš Mareš otriasla pred pár mesiacmi celou Českou republikou. Možno to niektorí z Vás zhliadli, možno nemáte o tom informáciu, je však známe, že to bola najkomentovanejšia, „najhejtovanejšia“ a najsledovanejšia záležitosť posledných čias v ČR, skrz ktorú sa spustil hon na verejného nepriateľa – Kazmu.
Leoš obeťou show
Influencer Kazma v rámci svojej show naplánoval a nafingoval dopravnú nehodu tak, aby Leoš, idúci do práce, musel pri nej zastaviť. Celý scenár bol našitý dokonale a bez možnosti sa nehode vyhnúť. Leoš pri zhliadnutí hrozivej nehody hrdinsky zastal a pomohol tým, že nasadol do polenom prerazeného auta, aby pomohol zranenému mužovi. V tej chvíli sa Kazma s celým štábom vynoril z úkrytov. Zdrvený, preľaknutý Leoš bol následne postavený pred pravdu o fingovaní nehody za účelom prehratia stávky v hodnote 8 000 000 Kč (pozn. Leoš Mareš sa nechal verejne počuť, že ak ho niekto dostane z jeho trabanta do iného auta, dá mu svoje Ferrari v hodnote 8 000 000 Kč – čo sa pri nehode reálne aj stalo, pretože Leoš sadol do zdemolovaného auta).
Verejný nepriateľ
Kazmova zverejnená „hra“ o Ferrari vyvolala následný tlak médií a ľudí, pretože vzbudzovala dojem, že sa influencer chcel vďaka zneužitému hrdinovi Leošovi len obohatiť. Ľudia Kazmu začali nenávidieť, hovorili o ňom takmer všetky médiá, známe osobnosti, youtuberi… Bola vyvolaná davová psychóza a nenávisť verejnosti voči Kazmovi sa šírila rýchlosťou svetla.
Po celé 4 mesiace si Kazma nechal na seba nakladať bez vysvetlenia, bez reakcií a to cielene, pretože všetko bolo úplne inak, všetko malo inú, špeciálnu úlohu a skrytú myšlienku za touto enormnou bulvárnou kauzou.
Po 4 mesiacoch hejtu Kazma zverejnil myšlienku svojej show.
Dobre ukrytý cieľ 1/10
Využitie jedného z najvplyvnejších instagramových osobností Česka, t.j. Leoša Mareša a svoje verejné poníženie urobil Kazma len kvôli jednému jedinému účelu. A to kvôli celosvetovej kampani ochrane obetí dopravných nehôd a na ňu v Čechách nadväzujúcej kampani 1/10, ktorej zmyslom je rozšírenie povedomia o zastavovaní ľudí pri dopravných nehodách.

A prečo práve 1/10? Pretože podľa štatistík z roku 2015 sa v ČR pri dopravnej nehode zastaví len 1 z desiatich ľudí. Z toho vyplýva, že ak nezastavíš ty, ďalších 8 ľudí tiež nezastaví.
Prvotne vyzerajúca kauza teda vôbec nebola mienená tak, ako bola prezentovaná. Kazma a jeho tím nechali národ mesiace schválne v domnienke, že sa snažili Leoša vystrašiť a strápniť a následne sa skrz jeho stávku obohatiť. Všetko sa po dostatočnom vyzretí času odprezentovalo v pravom svetle pravdy a na povrch vyplával skutočný úmysel.
A tak, vďaka tejto obrovskej mediálnej kauze Kazma dokázal 2 veci:
- svojským spôsobom prispel k celosvetovej kampani smerujúcej k zvýšeniu ostražitosti a následnej pomoci obetiam dopravných nehôd a k zníženiu negatívnych čísel štatistík súvisiacich s týmto problémom,
- ukázal, že všetko, čo vidíme na sociálnych sieťach, nemusí byť tak, ako sa zdá, a že aj zlé veci môžu poslúžiť dobrému účelu, keď človek skúsi v nich nájsť to dobré.
Vďaka sociálnym sieťam môže dnes ktokoľvek komentovať čokoľvek. V histórii ľudstva nebolo nikdy ľahšie niekomu ublížiť než práve dnes. Internetové hrdinstvo, kritika a hejt sa stali symbolom našej doby. Možno je to dobou a možno to vypovedá o každom z nás.
Predtým, než budeme písať o iných zamyslime sa nad tým, čím sme MY, až potom nad tým, čím sú tí druhí.
Tento článok má v sebe viac myšlienok. Nielen kauzu 1/10, ale aj podtón toho, že internetová kritika a hrdinstvo je silná zbraň a môže veľmi ublížiť. Navyše – všetko, čo vidíte, nemusí byť tak, ako sa zdá.